چهارشنبه / ۲۰ فروردین / ۱۴۰۴ Wednesday / 9 April / 2025
×
فرایند کاتالیستی اصلاح بنزین (Catalytic Reforming)

فرآیندهای کاتالیستی صنایع شیمیایی

  • کد نوشته: 1055
  • منبع: ایران کاتالیست
  • ۱۱ بهمن
  • بدون دیدگاه
  • کاتالیست پتروشیمی ایران کاتالیست

    ۱. فرایند کاتالیستی اصلاح بنزین (Catalytic Reforming)

    • آمار تولید بنزین اصلاح‌شده: در ایالات متحده، تقریباً ۳ میلیون بشکه بنزین روزانه از فرایند اصلاح بنزین به دست می‌آید. طبق گزارش‌های U.S. Energy Information Administration (EIA)، بیش از ۴۰% از بنزین‌های تولیدی در آمریکا از این فرایند به دست می‌آید.
    • ظرفیت جهانی تولید بنزین اصلاح‌شده: ۱۰ میلیون بشکه در روز.
    • کاتالیست‌های اصلی: کاتالیست‌های پلاتین-ریدیم و پلاتین-آلومینا به‌طور گسترده در پالایشگاه‌های جهانی به‌کار می‌روند (منبع: Society of Petroleum Engineers (SPE)).

     


    ۲. فرایند کراکینگ (Cracking)

    • آمار تولید بنزین از کراکینگ کاتالیستی: طبق گزارش‌های International Energy Agency (IEA)، حدود ۵۵% بنزین تولیدی در آمریکا از واحدهای کراکینگ کاتالیستی تأمین می‌شود.
    • ظرفیت تولید جهانی کراکینگ کاتالیستی: ۷ میلیون بشکه در روز. این آمار از گزارش‌های World Energy Council (WEC) استخراج شده است.
    • کاتالیست‌های کراکینگ: ZSM-5 و zeolite-based catalysts از مهم‌ترین کاتالیست‌های استفاده‌شده در این فرایند هستند (منبع: Petroleum Refining Chemistry Journal).

    ۳. فرایند هیدروکراکینگ (Hydrocracking)

    • آمار تولید هیدروکراکینگ: حدود ۲ میلیون بشکه در روز در سطح جهانی از این فرایند تولید می‌شود. طبق داده‌های منتشرشده توسط American Petroleum Institute (API)، این فرایند در کشورهای تولیدکننده نفت مانند عربستان سعودی و روسیه نیز گسترده است.
    • فرایند هیدروکراکینگ در ایالات متحده: به تولید حدود ۳۰% از بنزین و سوخت دیزلی منجر می‌شود. این آمار در Energy Information Administration (EIA) منتشر شده است.
    • کاتالیست‌های هیدروکراکینگ: ترکیب‌های نیکل-مولیبدن و مولیبدن-آلومینیوم به‌طور معمول برای این فرایند استفاده می‌شوند.

    ۴. فرایند هیدروتریتینگ (Hydrotreaing)

    • ظرفیت تولید هیدروتریتینگ جهانی: طبق گزارش‌های U.S. Department of Energy (DOE)، ظرفیت هیدروتریتینگ جهانی به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد.
    • آمار استفاده از هیدروتریتینگ در پالایشگاه‌های ایالات متحده: حدود ۸۰% از سوخت‌های پالایش‌شده در آمریکا از این فرایند به‌دست می‌آید. این آمار از EIA استخراج شده است.
    • کاتالیست‌های هیدروتریتینگ: کوبالت-مولیبدن و نیکل-مولیبدن از مهم‌ترین کاتالیست‌ها در این فرایند هستند (منبع: Catalysis Today Journal).

    ۵. فرایند آلکیلاسیون (Alkylation)

    • ظرفیت جهانی تولید آلکیلاسیون: طبق گزارش‌های World Refining & Petrochemical، ظرفیت تولید جهانی آلکیلاسیون حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز است.
    • آمار آلکیلاسیون در ایالات متحده: این فرایند به تولید بخش قابل توجهی از بنزین‌های با عدد اکتان بالا در ایالات متحده کمک می‌کند. طبق U.S. Energy Information Administration, آلکیلاسیون برای تولید ۷۰% از بنزین‌های با کیفیت بالا در آمریکا به کار می‌رود.
    • کاتالیست‌های آلکیلاسیون: اسید هیدروفلوریک (HF) و اسید سولفوریک کاتالیست‌های اصلی در این فرایند هستند.

    آمار و اطلاعات فرآیندهای کاتالیستی در صنعت پالایشگاه‌ها

    ۱. فرآیند کاتالیستی اصلاح بنزین (Catalytic Reforming)

    • آمار تولید بنزین اصلاح‌شده:
      در ایالات متحده، حدود ۳ میلیون بشکه بنزین روزانه از فرایند اصلاح بنزین به دست می‌آید. طبق گزارش‌های U.S. Energy Information Administration (EIA)، بیش از ۴۰% از بنزین‌های تولیدی در آمریکا از این فرایند به دست می‌آید.
    • ظرفیت جهانی تولید بنزین اصلاح‌شده:
      ظرفیت جهانی تولید بنزین اصلاح‌شده بالغ بر ۱۰ میلیون بشکه در روز است (منبع: World Petroleum Council).
    • کاتالیست‌های استفاده‌شده:
      در این فرایند از کاتالیست‌های پلاتین-ریدیم و پلاتین-آلومینا به‌طور گسترده استفاده می‌شود که در پالایشگاه‌های جهانی کاربرد دارند (منبع: Society of Petroleum Engineers (SPE)).

    ۲. فرآیند کراکینگ (Cracking)

    • آمار تولید بنزین از کراکینگ کاتالیستی:
      طبق گزارش‌های International Energy Agency (IEA)، حدود ۵۵% بنزین تولیدی در آمریکا از واحدهای کراکینگ کاتالیستی تأمین می‌شود.
    • ظرفیت تولید جهانی کراکینگ کاتالیستی:
      تولید جهانی کراکینگ کاتالیستی به ۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد (منبع: World Energy Council (WEC)).
    • کاتالیست‌های کراکینگ:
      کاتالیست‌های اصلی این فرایند شامل ZSM-5 و zeolite-based catalysts هستند که در بیشتر پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین با کیفیت بالا به کار می‌روند (منبع: Petroleum Refining Chemistry Journal).

    ۳. فرآیند هیدروکراکینگ (Hydrocracking)

    • آمار تولید هیدروکراکینگ:
      طبق گزارش‌های American Petroleum Institute (API)، در سطح جهانی حدود ۲ میلیون بشکه در روز از فرایند هیدروکراکینگ تولید می‌شود.
      در ایالات متحده، این فرایند حدود ۳۰% از بنزین و سوخت دیزلی را تأمین می‌کند (منبع: Energy Information Administration (EIA)).
    • کاتالیست‌های هیدروکراکینگ:
      ترکیب‌های نیکل-مولیبدن و مولیبدن-آلومینیوم به‌طور معمول برای این فرایند استفاده می‌شوند که به تولید سوخت‌های با کیفیت بالا کمک می‌کنند (منبع: Catalysis Today Journal).

    ۴. فرآیند هیدروتریتینگ (Hydrotreating)

    • ظرفیت تولید هیدروتریتینگ جهانی:
      طبق گزارش‌های U.S. Department of Energy (DOE)، ظرفیت هیدروتریتینگ جهانی به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد.
    • آمار استفاده از هیدروتریتینگ در پالایشگاه‌های ایالات متحده:
      طبق گزارش‌های EIA، حدود ۸۰% از سوخت‌های پالایش‌شده در ایالات متحده از فرایند هیدروتریتینگ تأمین می‌شود.
    • کاتالیست‌های هیدروتریتینگ:
      کاتالیست‌های کوبالت-مولیبدن و نیکل-مولیبدن از رایج‌ترین کاتالیست‌ها در این فرایندها هستند که برای حذف ناخالصی‌ها از سوخت‌ها و افزایش کیفیت آن‌ها به کار می‌روند (منبع: Catalysis Today Journal).

    ۵. فرآیند آلکیلاسیون (Alkylation)

    • ظرفیت جهانی تولید آلکیلاسیون:
      طبق گزارش‌های World Refining & Petrochemical, ظرفیت تولید جهانی آلکیلاسیون حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز است.
    • آمار آلکیلاسیون در ایالات متحده:
      این فرایند برای تولید بخش قابل توجهی از بنزین‌های با عدد اکتان بالا در ایالات متحده به‌کار می‌رود. طبق داده‌های U.S. Energy Information Administration, آلکیلاسیون برای تولید ۷۰% از بنزین‌های با کیفیت بالا در آمریکا استفاده می‌شود.
    • کاتالیست‌های آلکیلاسیون:
      در این فرایند از اسید هیدروفلوریک (HF) و اسید سولفوریک به‌عنوان کاتالیست‌های اصلی استفاده می‌شود که سبب تولید بنزین با عدد اکتان بالا می‌شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    من ربات نیستم